LES VENDES D’EMBARCACIONS FINS AL MES D’AGOST AUGMENTEN D’UN +3,7 % A TOT L’ESTAT

5-set.-2023 | Estudis, estadístiques i informes, Notícies del Clúster, Notícies del sector

Comparteix:

LES VENDES D’EMBARCACIONS FINS AL MES D’AGOST AUGMENTEN D’UN + 3,7 % A TOT L’ESTAT, MENTRE QUE A CATALUNYA DISMINUEXEN D’UN – 4,5 %

Els subsectors del lloguer i les activitats nàutiques han tingut una excel·lent temporada, i altres sectors com els del manteniment, reparació, recanvis i accessoris també han han obtingut excel·lents resultats

– Barcelona, Setembre 2023. Durant el període Gener-Agost, la matriculació d’embarcacions noves a tot l’Estat ha augmentat d’un + 3,7 % i a Catalunya d’un petit retrocés del – 4,5 %, passant, a nivell estatal de 4919 a 5099 embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya, s’ha passat, respecte al mateix període, de 884 a 844 embarcacions matriculades, segons l’informe elaborat per CLÚSTER NÀUTIC CATALÀ amb dades de la Direcció General de la Marina Mercant.

Desglossat per particulars i lloguer, al conjunt de l’Estat el mercat de particulars (llista 7a) ha augmentat d’un + 1,5 %, passant de 3178 a 3226 embarcacions matriculades, i el mercat de lloguer (llista 6a) ha augmentat d’un + 7,6 %, passant de 1741 a 1873 embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya el mercat de particulars ha caigut d’un – 12,2 % passant de 547 a 480 embarcacions i el de lloguer ha crescut d’un + 8 %, passant de 337 a 364 embarcacions matriculades.

El mercat de lloguer (llista 6ª) representa a tot l’Estat un 36,7% del total d’embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya representa també un 43,1 %; seguint la tendència de canvis en els hàbits de consum dels usuaris que cada cop més aposten pel lloguer i, aproximadament a nivell estatal més d’una de cada tres embarcacions matriculades al conjunt de l’Estat i prop de la meitat de les embarcacions matriculades a Catalunya estan destinades al lloguer.

La Capitania de Palma de Mallorca és la que més embarcacions ha matriculat amb 703 embarcacions, seguit de Barcelona amb 560, A Corunya amb 401, Bilbao amb 355, Alacant amb 351, Cartagena amb 283, Almeria amb 248, Almeria amb 248, Tenerife amb 201, Gijón amb 185 i Palamós amb 181, completen les primeres posicions en el rànquing estatal.

Tradicionalment la Capitania de Palamós està sempre entre les cinc primeres en el rànquing estatal, mentre que aquest any està en la desena posició, amb un retrocés del – 59,2 % (el més gran de l’Estat), mentre que Barcelona ha tingut un creixement de + 64 %. Segurament, deuen haver motius per aquest traspàs de matriculacions entre ambdues capitanies i que intentarem esbrinar en els propers mesos.


Tipus d’embarcacions

Per tipus d’embarcacions, a nivell estatal, únicament es donen creixements a les motos aquàtiques amb un + 58,7 % i de les embarcacions neumàtiques amb un + 22,7 %, seguides dels menors descensos les embarcacions semirígides amb un – 8,1 %, de les rígides de vela amb un – 18,1 % i de les rígides amb un – 18,8 %.

Mentre que a Catalunya, únicament es donen creixements a les motos aquàtiques amb un + 70,9 %, seguides dels menors descensos de les embarcacions semirígides amb un – 15,6 %, de vela amb un – 22,0 %, de les neumàtiques amb un – 22,8 % i de les rígides amb un – 26,8 %.

I d’igual manera que en els mesos precedents, podríem resumir que el mercat de les embarcacions, tant a nivell global com pel que fa al segment d’embarcacions per a ús particular (llista 7ª) s’aguanta principalment degut al bon moment que experimenten les motos aquàtiques, tant a Catalunya com al conjunt de l’Estat.

A tot l’Estat i a Catalunya, retrocedeixen tots els tipus d’embarcacions, especialment les rígides, a excepció de les motos aquàtiques que creixen de manera molt important, tant a Catalunya com a tot l’Estat, anant dirigides especialment al mercat del lloguer.

A tot l’Estat, les motos aquàtiques han passat de ser el 21,8 % de les matriculacions al 2022 el 33,4 % al 2023 i a Catalunya han passat de ser el 20,6 % de les matriculacions al 2022 al 36,8 % al 2023.


Mercat d’embarcacions de segona mà

Com ja hem expressat anteriorment, el mercat de les embarcacions d’ocasió, disminueix degut principalment a l’escassa disponibilitat d’embarcacions degut al progressiu envelliment de la flota disponible als ports.

Les dades acumulades de gener a agost, reflecteixen un retrocés al conjunt de l’Estat d’un – 8,8 %, passant de 11516 a 10497 unitats venudes, mentre que a Catalunya el retrocés, encara més acusat, és d’un – 15,9 %, passant de 2554 a 2149 embarcacions venudes en el període.

En el conjunt de l’Estat, es venen 2,06 embarcacions d’ocasió per cada embarcació nova matriculada, mentre que a Catalunya, aquest rati es sensiblement més alt, venent-se 2,55 embarcacions d’ocasió per cada embarcació nova matriculada.

La escassa renovació de la flota nàutica fa que aquest rati hagi baixat fins a 2/3 embarcacions per cada embarcació nova, mentre que no fa gaires anys es venien entre 4 i 5 embarcacions d’ocasió per cada nova embarcació.


Declaracions

En opinió d’Amadeu Núñez, President de CLÚSTER NÀUTIC: “El sector nàutic, en general, ha tingut una bona evolució considerant la elevada inflació i la disminució del PIB; aquestes dades macroeconòmiques han contribuït al canvi de tendència dels usuaris, afavorint el mercat de lloguer en detriment del mercat de particulars. No obstant, des del Clúster expressem la nostra satisfacció pel comportament del sector nàutic.”

Miquel Guarner, Secretari General de CLÚSTER NÀUTIC: “Els canvis en els hàbits d’utilització dels usuaris canviant de la compra al lloguer, també estan afavorint el canvi cap a noves pràctiques i embarcacions més netes i sostenibles; el Clúster Nàutic Català promou tant els uns com els altres amb les recomanacions publicades a la nostra Guia de Bones Pràctiques Mediambientals per a les empreses del sector nàutic.”


Descarregar fitxers:

¡SUBSCRIU-TE A LA NEWSLETTER!

He llegit i accepto la política de protecció de dades