LES VENDES D’EMBARCACIONS FINS AL MES D’OCTUBRE AUGMENTEN D’UN + 2,1 % A TOT L’ESTAT, MENTRE QUE A CATALUNYA DISMINUEXEN D’UN – 4,0 %

7-nov.-2023 | Notícies del Clúster, Notícies del sector, Notícies Generals, Salons i fires nàutiques

Comparteix:

LES VENDES D’EMBARCACIONS FINS AL MES D’OCTUBRE AUGMENTEN D’UN + 2,1 % A TOT L’ESTAT, MENTRE QUE A CATALUNYA DISMINUEXEN D’UN – 4,0 %

Destaca el creixement del 6,5 % de les embarcacions de llista 6ª que representen ja el 35,4 % del mercat i el de les motos aquàtiques que amb un creixement del 51,1 % representen ja el 32,2 % del mercat.

– Barcelona, Novembre 2023. Durant el període Gener-Octubre la matriculació d’embarcacions noves a tot l’Estat ha augmentat d’un + 2,1 % i a Catalunya d’un petit retrocés del – 4,0 %, passant, a nivell estatal de 5428 a 5544 embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya, s’ha passat, respecte al mateix període, de 932 a 895 embarcacions matriculades, segons l’informe elaborat per CLÚSTER NÀUTIC CATALÀ amb dades de la Direcció General de la Marina Mercant.

Desglossat per particulars i lloguer, al conjunt de l’Estat el mercat de particulars (llista 7a) ha baixat d’un – 0,1 %, passant de 3583 a 3579 embarcacions matriculades, i el mercat de lloguer (llista 6a) ha augmentat d’un + 6,5 %, passant de 1845 a 1965 embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya el mercat de particulars ha caigut d’un – 11,0 % passant de 580 a 516 embarcacions i el de lloguer ha crescut d’un + 7,7 %, passant de 352 a 379 embarcacions matriculades.

El mercat de lloguer (llista 6ª) representa a tot l’Estat un 35,4 % del total d’embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya representa també un 42,3 %; seguint la tendència de canvis en els hàbits de consum dels usuaris iniciada els darrer anys, on cada cop més aposten pel lloguer, resultant que més d’una de cada tres embarcacions matriculades, tant al conjunt de l’Estat, com a Catalunya, ho estan en llista 6ª.

La Capitania de Palma de Mallorca és la que més embarcacions ha matriculat amb 761 embarcacions, seguit de Barcelona amb 597, A Corunya amb 426, Bilbao amb 380, Alacant amb 379, Cartagena amb 302, Almeria amb 270, Tenerife amb 236, Gijón amb 209 i Palamós amb 191, completen les primeres posicions en el rànquing estatal.

Degut a que tradicionalment la Capitania de Palamós ha estat sempre entre les cinc primeres en el rànquing estatal, mentre que aquest any està en la desena posició, amb un retrocés del – 58 % (el més gran de l’Estat!), i que Barcelona ha tingut un creixement de + 66 %, en fa pensar que, deu haver hagut una important xifra de matriculacions gironines que s’han matriculat a Barcelona, motiu pel qual a partir de 2024 canviarem el format de presentació de les nostres estadístiques, informant en lloc de per la Capitania de matriculació per la província de residencia del comprador.

Tipus d’embarcacions

Per tipus d’embarcacions, a nivell estatal, únicament es donen creixements a les motos aquàtiques amb un + 51,1 % i de les embarcacions neumàtiques amb un + 16,6 %, seguides dels menors descensos les embarcacions semirígides amb un – 6,9 %, de les de vela amb un – 17,8 % i de les rígides amb un – 18,3 %.

Mentre que a Catalunya, únicament es donen creixements a les motos aquàtiques amb un + 61,5 %, seguides dels menors descensos de les embarcacions semirígides amb un – 11,3 %, de les embarcacions de vela amb un – 21,3 %, de les neumàtiques amb un – 21,5 % i de les rígides amb un – 24,7 %.

Podem resumir dient que el mercat de les embarcacions, tant a nivell global com pel que fa al segment d’embarcacions per a ús particular (llista 7ª) s’aguanta principalment degut al bon resultat que han experimentat a Catalunya com al conjunt de l’Estat, tant les motos aquàtiques, com les embarcacions de petites eslores exemptes de titulació, fins als 4 m.

A tot l’Estat i a Catalunya, retrocedeixen tots els tipus d’embarcacions, especialment les rígides, a excepció de les motos aquàtiques i de les petites embarcacions de fins a 4 m. d’eslora, ambdues dirigides especialment al mercat del lloguer.

Mercat d’embarcacions de segona mà

Com ja hem expressat anteriorment, el mercat de les embarcacions d’ocasió, disminueix degut principalment a l’escassa disponibilitat d’embarcacions degut al progressiu envelliment de la flota disponible als ports.

Les dades acumulades de gener a setembre, reflecteixen un retrocés al conjunt de l’Estat d’un – 8,1 %, passant de 14438 a 13268 unitats venudes, mentre que a Catalunya el retrocés d’un – 10,3 %, és similar, passant de 3100 a 2780 embarcacions venudes en el període.

En el conjunt de l’Estat, es venen 2,39 embarcacions d’ocasió per cada embarcació nova matriculada, mentre que a Catalunya, aquest rati es sensiblement més alt, venent-se 3,11 embarcacions d’ocasió per cada embarcació nova matriculada.

La escassa renovació de la flota nàutica fa que aquest rati hagi baixat fins a 2/3 embarcacions per cada embarcació nova, mentre que no fa gaires anys es venien entre 4 i 5 embarcacions d’ocasió per cada nova embarcació.

Declaracions

En opinió d’Amadeu Núñez, President de CLÚSTER NÀUTIC: “Des del Clúster Nàutic Català creiem que la temporada passada 2023 ha estat positiva i que s’han mantingut les expectatives dipositades tot i que la venda d’embarcacions ha estat lleugerament per sota del que esperàvem, però confiem que el Saló Nàutic Internacional de Barcelona, punt d’inici de la temporada 2024, sigui un cop més el dinamitzador i inici del sector nàutic, tant a nivell català com de tot l’Estat espanyol.”

Miquel Guarner, Secretari General de CLÚSTER NÀUTIC: “Com veníem anunciant, properament iniciarem la formació en bones pràctiques mediambientals per a les empreses nàutiques per a obtenir el Certificat d’Empresa Sostenible ja que creiem que per al sector nàutic sense descarbonització no hi haurà possibilitat de promoure i fer créixer l’economia blava.”

Per a més informació:

¡SUBSCRIU-TE A LA NEWSLETTER!

He llegit i accepto la política de protecció de dades