CAPELLA ENGLOBA EL CONVENI DE FINANÇAMENT DELS ACCESSOS FERROVIARIS AL PORT DE BARCELONA EN EL DIÀLEG AMB EL NOU GOBIERNO

27-nov.-2023 | Notícies del sector, Notícies Generals

Comparteix:

CAPELLA ENGLOBA EL CONVENI DE FINANÇAMENT DELS ACCESSOS FERROVIARIS AL PORT DE BARCELONA EN EL DIÀLEG AMB EL NOU GOBIERNO

La consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella, ha assegurat que el conveni per finançar els nous accessos ferroviaris al Port de Barcelona per 400 milions d’euros “està en procés que se signi”, tot esperant quadrar alguns punts amb els diferents actors que hi intervenen, inclosos els advocats de l’Estat. Capella ha englobat aquest acord amb el procés de “dialogar, negociar i acordar” amb el nou Govern central i el Ministeri de Transports, ara encapçalat per Óscar Puente.

Així ho ha anunciat la consellera Capella el passat divendres durant la jornada organitzada per la Fundació Cercle d’Infraestructures, celebrada al Port de Barcelona, ​​a què ha acudit el president de la fundació i exconseller de Territori de la Generalitat, Santi Vila, acompanyat pel president del port de Barcelona, ​​Lluís Salvadó. Tots dos han destacat el “moment dolç” que viu la política catalana per impulsar reptes en matèria d’infraestructures, i han felicitat Ester Capella com a “protagonista d’acords transcendentals” com el traspàs de Rodalies, ha expressat Vila.

Públic assistent a la jornada organitzada pel Cercle d’Infraestructures al Port de Barcelona

El traspàs de Rodalies, gran protagonista

En aquest sentit, com no podia ser altrament atenent l’agenda política, Ester Capella ha fet esment a la nova etapa de diàleg que s’obre amb el nou Executiu central. Així, ha definit el traspàs de Rodalies com una fita “que havíem somiat fa molts anys per donar una resposta raonable, eficaç i eficient a la ciutadania”. Capella ha subratllat que es tracta d’un traspàs integral i d´ampliació, aclarint els dubtes que havia suscitat l´acord: “que deixin d´aigualir el vi, és un acord de traspàs integral a la Generalitat”, ha aclarit.

Capella: “Es tracta d´un traspàs integral i d’ampliació de Rodalies a la Generalitat”

I és que Rodalies de Catalunya encadena anys i anys de servei “indecent”, com ho ha qualificat la consellera, destacant que en 8 de cada 10 dies es reporta alguna incidència. Amb el traspàs integral de Rodalies i els recursos econòmics addicionals que rebrà la Generalitat, de prop de 500 milions d’euros, la consellera ha remarcat que la prestació de servei es farà mitjançant una empresa pública mixta “participada majoritàriament per la Generalitat i presidida per una persona nomenada pel Govern”.

Per a aquest mes de novembre i el pont de desembre, els principals sindicats de Renfe i Adif havien convocat una vaga per l’operació de traspàs, que finalment s’ha desconvocat, i per, segons els comitès d’empresa respectius, no aclarir el futur del seu plantilla. Per això, Ester Capella ha expressat que es “garantitzaran els drets laborals dels treballadors, encara que Renfe deixi d’operar a Catalunya”.

Així mateix, ha destacat la creació del comissionat per al Traspàs Integral de Rodalies com a figura assessora i encarregada del desplegament de la infraestructura, adscrit al Departament de Territori de la Generalitat, i que es coordinarà amb els diferents actors ferroviaris competents. En aquesta línia, l’exconseller de Política Territorial, Pere Macías, que també ha anat a la jornada, ostentarà el càrrec.

Capella aclareix la posició del Govern sobre l’aeroport del Prat

Entre els temes en què s’ha aturat la consellera de Territori, ha destacat també el futur de l’aeroport del Prat, que recentment ha suscitat atenció per part del sector portuari barceloní per la proposta de Foment del Treball de perllongar la pista més propera mar uns 840 metres en direcció al port de Barcelona, ​​mitjançant una plataforma que travessa l’estany de la Ricarda, i posant “en risc” les operatives de la terminal de contenidors del moll Prat.

En aquesta línia, Capella ha reivindicat la voluntat del Govern de la Generalitat de “gestionar tots els aeroports catalans, de la mateixa manera que farem amb Rodalies, per respondre millor a les necessitats del territori”. A més, ha aclarit que la posició de l’Executiu català és “modernitzar l’aeroport, i no pas altres debats”. La consellera ha afegit la necessitat de convertir lʻaeroport de Barcelona “en un hub intercontinental que tingui en compte lʻemergència climàtica i la preservació dels espais naturals confrontants”.

Capella ha reivindicat la voluntat del Govern de la “gestionar tots els aeroports catalans, de la mateixa manera que farem amb Rodalies, per respondre millor a les necessitats del territori”

Per això, ha assenyalat “com a solució real” la convocatòria d’una comissió tècnica bilateral entre l’Estat i la Generalitat, amb l’objectiu que “el Govern català formi part de la governança de l´aeroport de Barcelona”, deixant clar que “sense governança , no hi haurà hub intercontinental” i, per tant, la modernització a què es refería. Capella, en aquesta línia, ja ha enviat una carta al nou ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, per concretar la celebració d’aquesta trobada.

Un Departament amb “voluntat transformadora”

Ester Capella afrontarà aquest mes de desembre el sisè mes al capdavant del Departament de Territori de la Generalitat, les competències del qual tenen “una voluntat transformadora al servei de la societat, l’economia i el medi ambient”. Per caminar cap a aquest horitzó, ha destacat la importància d’arribar a “consensos que ens ajudin a avançar en els reptes més urgents, sempre pensant en linterès general i el bé comú”.

¡SUBSCRIU-TE A LA NEWSLETTER!

He llegit i accepto la política de protecció de dades