EL PORT DE BARCELONA TANCA EL 2023 AMB UNA XIFRA DE NEGOCI RÈCORD DE 189 M€

21-febr.-2024 | Notícies del sector, Notícies Generals

Comparteix:

EL PORT DE BARCELONA TANCA EL 2023 AMB UNA XIFRA DE NEGOCI RÈCORD DE 189 M€

El port de Barcelona ha presentat la setmana pasada les dades econòmiques i de trànsits de l’últim any, en el qual va aconseguir augmentar en un 4,4% la xifra de negoci respecte a l’any anterior, un balanç rècord malgrat la disminució dels seus trànsits totals i dels beneficis. En concret, va tancar el 2023 amb 189 milions d’euros d’ingressos, superant els 181 milions del 2022. I encara que el trànsit total es va veure ressentit, el segment dels vehicles va aconseguir unes dades molt positives.

El resultat d’explotació sí que es va veure reduït en comparació amb el del 2022, amb una caiguda del 18,5%, passant dels 54 milions del 2022 als 44 milions del 2023. Això es deu a l’increment en les seves despeses derivades del manteniment de la infraestructura, l’augment en el salari de la plantilla i el desplaçament de la terminal de creuers del World Trade Center al moll adossat.

El president del port de Barcelona, Lluís Salvado; el director general, José Alberto Carbonell, i la subdirectora general i responsable del Departament Econòmic Financer, Miriam Alaminos, han posat números a un any marcat per les crisis geopolítiques i, especialment, els efectes que va tenir la crisi del Mar Roig en l’última setmana del 2023.

Així mateix, han destacat les dades econòmiques de les empreses que pertanyen a la corporació del port de Barcelona, un total de 16 societats que participa el recinte català. En aquesta línia, la facturació agregada va sumar un total de 344 milions d’euros, generant 1.481 llocs de treball.

Els vehicles lideren els creixements

Respecte al trànsit de mercaderies el port de Barcelona ha sofert un descens del 9,8%, passant de 71 milions de tones a 64 milions en l’últim any “després d’un context internacional complex i els conflictes geopolítics del qual com el del Mar Roig han afectat els trànsits de l’última setmana de l’any”, com ha destacat Carbonell.

Els contenidors també han sofert pèrdues, amb un moviment de 3,3 milions de teus, un 7% menys que en el 2022. Les pèrdues en aquest segment venen donades per la disminució del 20% en els transbords, “molt susceptibles als canvis de les navilieres” com ha destacat Carbonell. També es deu a les exportacions, que han caigut un 12% per les disminucions en pràcticament tots els sectors.

No obstant això, el trànsit del hinterland del port de Barcelona ha experimentat una moderació del seu descens, sumant 33,7 milions de tones i una caiguda del 4,3%, una xifra lleugerament inferior als 33,8 milions del 2021 i els 35,2 milions del 2022. Una altra dada que ha destacat ha estat el del cabotatge, que ha tingut un important repunt del 18%.

Malgrat els descensos en la mercaderia general, Salvadó ha subratllat les bones dades que ha aconseguit el trànsit de vehicles en el port de Barcelona. En concret, ha experimentat un creixement del 33,7%, sumant 790.000 unitats, un increment on destaquen les exportacions, amb una pujada del 26%, i les importacions, augmentant un 54% fins a arribar a les 246.000 unitats, superant en un 16% l’anterior rècord aconseguit en el 2017 (238.723).

“El port de Barcelona s’ha convertit en el principal hub d’entrada de vehicles elèctrics fabricats a la Xina i amb destinació al Sud d’Europa i el Mediterrani”, ha incidit Lluís Salvadó. En aquest sentit, el 34% de tots els vehicles que entren pel port de Barcelona són elèctrics, i d’aquests, el 92% venen de la Xina.

Els sòlids a granel també van registrar un rècord, amb un moviment de 4,8 milions de tones i un creixement del 5,6% respecte al 2022. Carbonell ha justificat aquest augment per la pujada de les importacions (+15%), especialment arran dels creixements dels cereals (+34%) i la soia (+14%). Pel que respecta als cereals i les farines, la pujada es concentra en el blat de moro, que a causa de la sequera i les males collites, s’ha importat més que en anys anteriors.

Els líquids a granel, per part seva, es van quedar en 13 milions de tones, amb una caiguda del 17,1% després dels descensos en els derivats del petroli com la gasolina (-54%), i les importacions de GNL (-20,5%). La gasolina s’ha vist afectada per uns preus del petroli a la baixa i una demanda feble, mentre que el gas natural imita la demanda a la baixa a causa d’un major ús de renovables, i perquè el port de Barcelona “disposa de reserves a conseqüència de la guerra d’Ucraïna”, com ha apuntat Carbonell.

Quant al trànsit ro-ro, s’han registrat 414.000 UTIs, una xifra molt similar a la del 2022, i amb una lleugera caiguda del 1,3%.

I pel que respecta al trànsit de passatgers, el moviment de persones ha crescut un 34,9% per l’augment de l’ocupació dels vaixells que han operat en el port de Barcelona. En concret, els creueristes s’han incrementat en un 52,9% (3,5 milions de passatgers).

 

¡SUBSCRIU-TE A LA NEWSLETTER!

He llegit i accepto la política de protecció de dades