A QUATRE MESOS DE LA COPA AMÈRICA: BARCELONA ESPERA 2,5 MILIONS DE VISITANTS I MÉS DE 1.000 MILIONS D’IMPACTE

8-abr.-2024 | Notícies del Clúster, Notícies del sector, Notícies dels socis, Notícies Generals, Novetats

Comparteix:

A QUATRE MESOS DE LA COPA AMÈRICA: BARCELONA ESPERA 2,5 MILIONS DE VISITANTS I MÉS DE 1.000 MILIONS D’IMPACTE

Encara que els focus de l’agenda esportiva puguin posar-se aquest estiu en els Jocs Olímpics de París en un primer moment, Barcelona celebrarà el tercer major esdeveniment del món amb la 37a edició de la Copa Amèrica de Vela. La cita, que arrencarà el dia 22 d’agost i es prolongarà fins al 20 d’octubre, ha aconseguit posar d’acord a totes les institucions del territori i al capital privat amb un mateix objectiu: que el seu efecte sigui durador a la ciutat i serveixi per a accelerar la transformació de la zona portuària.

Segons les dades elaborades per la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la competició, anomenada realment com la Copa de l’Amèrica, pel vaixell que va disputar la seva primera edició fa 170 anys, tindrà un impacte econòmic de 1.115 milions d’euros, més de la meitat per la despesa dels aficionats i altres visitants mobilitzats, alguns des de fa ja mesos en la capital catalana.

“És una competició molt diferent de, per exemple, un Mundial de futbol o un Gran Premi de Fórmula 1. A la ciutat hi haurà regates els dimarts, dimecres, divendres, dissabtes i diumenges, per la qual cosa els visitants passen llargues estades. En l’última edició, a Auckland (Nova Zelanda), van anar 800.000 persones i en aquesta ocasió, a causa de la proximitat geogràfica amb la resta de països europeus i que es podrà veure des de la platja les estimacions marquen 2,5 milions de visitants”, explica Aurora Catà, vicepresidenta de la Copa Amèrica i presidenta de Barcelona Global, l’entitat que va impulsar la candidatura barcelonina, fins a 2022.

A més, va acumular 941 milions d’espectadors i un valor mediàtic de 833 milions en un fus horari molt diferent a l’europeu, que té el major volum d’aficionats d’aquest esport.

 

Però més enllà de l’impacte turístic, la ciutat pretén que la competició deixi una petjada permanent, com el tan recordat exemple dels Jocs Olímpics de 1992. “Servirà per a obrir el port a la ciutat. Barcelona no necessitava de nova infraestructura i el que s’està fent és accelerar projectes com la renovació del Port Vell, el Port Olímpic o el final de la Via Laietana i Les Rambles, que ja estaven previstos”, afegeix la dirigent catalana.

Així ho detalla el mateix Port de Barcelona, que alberga ja les bases dels sis equips competidors –construïdes pels mateixos contendents-. En total, sumant inversió pública i privada, les actuacions s’eleven per sobre dels 120 milions d’euros. “Serà la segona gran transformació del Port Velldesde els Jocs Olímpics i quedarà com a llegat una vegada finalitzi la competició”, assenyalen fonts de la infraestructura portuària a eleconomista.es.

Com va arribar la Copa Amèrica?

D’aquesta manera, les regates van aconseguir posar d’acord a l’Ajuntament de Barcelona, llavors governat per Ada Colau, la Generalitat de Catalunya i el Govern per a secundar la proposta. I això que l’oferta econòmica no era ni molt menys la més important. Era la tercera en un concurs en el qual també van participar Gidda (l’Aràbia Saudita), Màlaga i Cork (Irlanda). “Al Team New Zealand –l’últim guanyador és l’organitzador de la següent edició- li va convèncer l’aposta de Barcelona per la sostenibilitat i la innovació”, desgrana Catà.

La veritat és que la iniciativa no estava en l’agenda mediàtica catalana. Va sortir, diuen, dels vincles de Daniel Puig –membre de la família propietària dels perfums Puig- amb Guillermo Altadill, regatista català que navegava amb Grant Dalton, el conseller delegat de la Copa Amèrica. D’aquí van sorgir els contactes, al principi amb poca esperança, que van acabar en el resultat actual.

I des de l’organització es plantegen fins i tot repetir com a seu amfitriona, en el cas que el Emirates Team New Zealand o el suís Alinghi Xarxa Bull Racing es proclamin vencedors. De ser un dels altres quatre equips -Ineos Britannia (el Regne Unit), Orient Express Racing Team (França), Lluna Rossa Prada Pirelli (Itàlia) i American Magic (els Estats Units)-, el normal seria que es disputés al seu país d’origen.

De moment, Barcelona se centra en ultimar els preparatius d’una competició -només fa falta fer-se una passejada per la zona portuària- que neix en 1851, quan el navili Amèrica va guanyar una regata en l’Exposició Internacional de Londres. Els amos de l’embarcació, el Nova York Yatch Club, van prendre la decisió que el trofeu anés passant de mans als guanyadors dels desafiaments que es fessin a partir de llavors.

 

– INSCRIU-TE ALS CURSOS GRATUÏTS

¡SUBSCRIU-TE A LA NEWSLETTER!

He llegit i accepto la política de protecció de dades