– El mercat d’ocasió retrocedeix a tot l’Estat un -8,5% i a
Catalunya es manté amb un -0,1%.
– El mercat de lloguer (llista 6ª) ja representa a tot l’Estat un
35,2 % del total i a Catalunya 43,9 %.
- Barcelona, Gener 2025. Durant el període Gener-Desembre la matriculació d’embarcacions noves a tot l’Estat ha experimentat un retrocés d’un -14,8% i a Catalunya d’un -22,1%, passant, a nivell estatal de 5813 a 4953 embarcacions matriculades, mentre que a
Catalunya, s’ha passat, respecte al mateix període, de 936 a 729 embarcacions matriculades, segons l’informe elaborat per CLÚSTER NÀUTIC CATALÀ amb dades de la Direcció General de la Marina Mercant.
Desglossat per particulars i lloguer, al conjunt de l’Estat el mercat de particulars (llista 7a) ha baixat d’un -15,3%, passant de 3787 a 3209 embarcacions matriculades, i el mercat de lloguer (llista 6a) ha retrocedit d’un -13,9%, passant de 2026 a 1745 embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya el mercat de particulars ha caigut d’un -25,1 % passant de 546 a 409 embarcacions matriculades i el de lloguer ha retrocedit d’un -17,9%, passant de 390 a 320 embarcacions matriculades.
El mercat de lloguer (llista 6ª) representa a tot l’Estat un 35,2 % del total d’embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya la xifra es dispara fins al 43,9 %; seguint la tendència de canvis en els hàbits de consum dels usuaris iniciada els darrer anys, on cada cop més aposten pel lloguer, resultant que més d’una de cada tres embarcacions matriculades al conjunt de l’Estat i prop d’una de cada dos a Catalunya, ho estan en llista 6ª.
La Capitania de Palma de Mallorca és la que més embarcacions ha matriculat amb 618 embarcacions, Barcelona amb 511, Alacant amb 425, Bilbao amb 359, Tenerife amb 294, A Corunya amb 287, Cartagena amb 278, Gijón amb 264, Almeria amb 256 i Sevilla amb 147 completen les primeres posicions en el rànquing estatal.
Per primer cap la Capitania de Palamós, amb una davallada del -31%, amb 140 embarcacions, no apareix en el “top ten” estatal, fet que des del Clúster Nàutic atribuïm a dificultats operatives de la Capitania.
Tipus d’embarcacions
Per tipus d’embarcacions, a nivell estatal, totes les tipologies donen retrocessos, i de menor a major davallada, les embarcacions rígides baixen únicament d’un -6,9%, les semirrígides d’un -14,2%, les motos aquàtiques d’un -16,1%, les de vela d’un -27,3 i les embarcacions neumàtiques d’un -34,7%.
Mentre que a Catalunya, de manera similar, únicament es donen creixements a les embarcacions de vela amb un +2,4%, i la resta de tipologies ja experimenten retrocessos, que de menor a major han estat les embarcacions rígides amb un -15,0%, les motos aquàtiques amb un -28,8%, les embarcacions semirrígides amb un -30,2% i les embarcacions neumàtiques amb un -33,0%.
Podem resumir dient que el mercat de les embarcacions, tant a nivell global com pel que fa al segment d’embarcacions per a ús particular (llista 7ª) s’aguanta principalment degut al bon resultat que han experimentat a Catalunya com al conjunt de l’Estat, tant les motos aquàtiques, com les embarcacions de petites eslores exemptes de titulació i, en particular, fins als 4 m. d’eslora, ambdues dirigides especialment al mercat del lloguer.
Per eslores
A nivell estatal, quasi totes les eslores donen retrocessos, a excepció de les embarcacions de 20 a 24m. que creixen d’un +54,5% i les de 4,5 a 5m. que creixen d’un 8,5%, mentre que les que pateixen davallades més importants són les de 3,5 a 4m amb un retrocés del -43,1%.
Mentre que a Catalunya, únicament es donen creixements a les embarcacions d’entre 8 a 12m. d’eslora amb un +26,9% i els majors retrocessos en les eslores de 3,5 a 4m. d’un -52,9% i de 4 a 4,5m. d’un -47,4%.
Mercat d’embarcacions de segona mà
El mercat de les embarcacions d’ocasió, s’ha mantingut millor que el de les noves matriculacions, en bona mida per a la major oferta d’embarcacions d’ocasió al mercat i pel gran increment de preus de les embarcacions noves els darrers anys.
Les dades acumulades de gener a desembre, reflecteixen un retrocés al conjunt de l’Estat d’un -8,5%, passant de 15013 a 13732 unitats venudes, mentre que a Catalunya el mercat ha tingut una evolució d’estabilitat amb un -0,1%, passant de 3104 a 3102 embarcacions venudes en el període.
En el conjunt de l’Estat, es venen 2,8 embarcacions d’ocasió per cada embarcació nova matriculada, mentre que a Catalunya, aquest rati es sensiblement més alt, venent-se 4,3 embarcacions d’ocasió per cada embarcació nova matriculada.
La escassa renovació de la flota nàutica fa que aquest rati hagi baixat fins a 3/4 embarcacions per cada embarcació nova, mentre que no fa gaires anys es venien entre 4 i 5 embarcacions d’ocasió per cada nova embarcació.
Declaracions
En opinió d’Amadeu Núñez, President de CLÚSTER NÀUTIC: “Des del Clúster Nàutic Català valorem positivament la temporada 2024, ja que el sector nàutic català ha mantingut el creixement de les darreres temporades en la iniciació i en la pràctica d’activitats nàutiques, que no s’ha vist reflectida en la matriculació i venda d’embarcacions, degut a la tendència actual dels usuaris d’adquirir “l’ús” del producte, en lloc de la propietat i assegura la continuïtat futura del sector nàutic català.” Miquel Guarner, Secretari General de CLÚSTER NÀUTIC: “Per al Clúster Nàutic Català el 2025 serà l’any de la consolidació dels nostres projectes de sostenibilitat i de formació per a l’economia blava catalana; amb la formació en bones pràctiques mediambientals per a les empreses nàutiques, per a obtenir el Certificat d’Empresa Sostenible amb el DQN, o Distintiu de Qualitat Nàutica que hem dissenyat, i que distribuirem coincidint amb el lliurament de la IX Edició dels nostre Premis per a la innovació, la sostenibilitat i l’economia blava en el sector nàutic.”
NdP CLUSTER NAUTIC Evolució de les matriculacions Gener-Desembre 2024
RANKING CLUSTER NAUTIC MATRICULACIONES EMBARCACIONES NUEVAS ENERO-DICIEMBRE 2024
RANQUING CLUSTER NAUTIC NOVES I OCASIO CAT I OCASIO ESP GENER-DESEMBRE 2024