LA MATRICULACIÓ D’EMBARCACIONS NOVES AL PERÍODE GENER-ABRIL DE 2025 RETROCEDEIX UN -12,4% A TOT L’ESTAT I A CATALUNYA CREIX UN +2,8%.
- El mercat de particulars (llista 7ª) retrocedeix a tot l’Estat un -5,9% i a Catalunya creix un +13,9%.
- El mercat de lloguer (llista 6ª) retrocedeix a tot l’Estat un -23,4% i a Catalunya un -12,0%.
- El mercat de lloguer (llista 6ª) representa a tot l’Estat un 32,1 % del total i a Catalunya 36,8 %.
– Barcelona, Maig 2025. Durant el període Gener-Abril la matriculació d’embarcacions noves a tot l’Estat ha experimentat un retrocés d’un -12,4%, mentre que a Catalunya ha augmentat d’un +2,8%, passant, a nivell estatal de 1528 a 1339 embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya, s’ha passat, respecte al mateix període, de 214 a 220 embarcacions matriculades, segons l’informe elaborat per CLÚSTER NÀUTIC CATALÀ amb dades de la Direcció General de la Marina Mercant.
Desglossat per particulars i lloguer, al conjunt de l’Estat el mercat de particulars (llista 7a) ha baixat d’un -5,9%, passant de 967 a 910 embarcacions matriculades, i el mercat de lloguer (llista 6a) ha retrocedit d’un -23,4%, passant de 561 a 430 embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya el mercat de particulars ha crescut d’un +13,9 % passant de 122 a 139 embarcacions matriculades i el de lloguer ha retrocedit d’un -12,0%, passant de 92 a 81 embarcacions matriculades.
El mercat de lloguer (llista 6ª) representa a tot l’Estat un 32,1 % del total d’embarcacions matriculades, mentre que a Catalunya la xifra augmenta fins al 36,8 %; seguint la tendència de canvis en els hàbits de consum dels usuaris iniciada els darrer anys, on cada cop més aposten pel lloguer, resultant que, de manera aproximada, un terç de les embarcacions matriculades ho estan en llista 6ª.
La Capitania de Palma de Mallorca és la que més embarcacions ha matriculat amb 157, seguida de les de Barcelona amb 154, Alacant amb 145, Cartagena amb 96, A Coruña i Tenerife amb 64, Almeria amb 62, Gijón amb 59, Vigo amb 47 i Algeciras amb 44, completen les deu primeres posicions en el rànquing estatal.
Aquestes dades tenen una dubtosa fiabilitat ja que hi ha nombroses Capitanies amb major potencial de matriculacions com Màlaga, Palamós i València, entre d’altres, que degut a dificultats operatives no estan tramitant adequadament el registre d’embarcacions i sovint altres capitanies acaben registrant nombroses embarcacions.
Tipus d’embarcacions
Per tipus d’embarcacions, a nivell estatal, només han tingut creixement les embarcacions neumàtiques d’un +36,8%, mentre que les embarcacions semirígides tenen un creixement d’un 0% i la resta de tipologies donen retrocessos, on les embarcacions rígides d’un -10,3%, les de vela d’un -16,9% i les motos aquàtiques d’un -30,6%.
Mentre que a Catalunya, es donen creixements a les embarcacions semirígides amb un +26,3% i a les motos aquàtiques amb un +23,7%, i la resta de tipologies donen retrocessos, on les embarcacions rígides d’un -6,5%, a les de vela amb un -11,8% i les embarcacions neumàtiques amb un -30,0%.
Podem resumir dient que el mercat de les embarcacions, tant a nivell global com pel que fa al segment d’embarcacions per a ús particular (llista 7ª) a nivell estatal es manté gràcies a les embarcacions neumàtiques i semirígides, mentre que a Catalunya, una mica millor, s’aguanta per les semirígides i les motos aquàtiques.
Per eslores
A nivell estatal, quasi totes les eslores donen retrocessos, a excepció de les embarcacions de 3 a 4m. que creixen d’un +35% i les de 12 a 15m que creixen d’un +5%, mentre que les majors davallades són per a les embarcacions de 4 a 5m. amb un -41%, per a les majors a 20m. amb un -13% i, en general, per a les eslores més petites fins a 8m amb una davallada de -6%.
Mentre que a Catalunya, amb una millor evolució, es donen creixements a les embarcacions d’entre 4 i m. d’un +31%, a les d’entre 12 i 15m d’un +10% i a les d’entre 3 i 4m. d’un +7%, mentre que els majors retrocessos es donen també a les eslores més petites fins a 8m amb una davallada de -12%.
Mercat d’embarcacions de segona mà
A nivell estatal, el comportament del mercat de les embarcacions d’ocasió, guarda una correlació inversa respecte del de les noves matriculacions, i mentre que en el conjunt de l’estat la davallada és només d’un -6,3% (-12,4% a les noves matriculacions), a Catalunya la davallada és d’un -20,2% (+2,8% a les noves matriculacions).
Com indicat, les dades acumulades de gener a abril, reflecteixen un retrocés al conjunt de l’Estat d’un -6,3%, passant de 4564 a 4277 venudes, mentre que a Catalunya el mercat ha tingut una evolució pitjor, amb un -20,2%, passant de 1043 a 832 embarcacions venudes en el període.
En el conjunt de l’Estat, es venen 3,2 embarcacions d’ocasió per cada embarcació nova matriculada, mentre que a Catalunya, aquest rati es sensiblement més alt, venent-se 3,8 embarcacions d’ocasió per cada embarcació nova matriculada.
L’encariment dels preus de les embarcacions noves i l’augment de l’oferta del mercat d’ocasió, fa que aquest rati estigui augmentant, tant al conjunt de l’estat com a Catalunya.
Declaracions
En opinió d’Amadeu Núñez, President de CLÚSTER NÀUTIC: “Aquest mes d’Abril ha esta un bon mes per la nàutica i hem recuperat bona part de les matriculacions que s’havien perdut en el mesos precedents, tot apunta a que el sector resistirà un cop més i preveiem que la temporada millorarà i que l’acabarem amb unes xifres similars a les de la temporada anterior”.
Miquel Guarner, Secretari General de CLÚSTER NÀUTIC: “ Al Clúster Nàutic Català treballem pel desenvolupament del sector, per la sostenibilitat i per la seguretat del nostre col·lectiu, es per això que aquesta temprada estem promovent tres activitats formatives en aquest àmbits: formació en la venda nàutica digital, formació en bones pràctiques ambientals per a les nostres empreses i prevenció en riscos laborals específics del nostre sector”.
Descarrega’t aquí els documents amb la informació: