La Generalitat inicia les obres de millora del dic de recer del port de les Cases d’Alcanar, amb una inversió de 4,5 MEUR

16-jul.-2026 | Notícies del sector, Notícies Generals

Comparteix:

  • Paneque: “Aquesta és una obra estratègica per garantir la seguretat i el futur del port de les Cases d’Alcanar davant l’impacte creixent dels temporals”
  • Les obres suposen la construcció d’un nou tram de dic i un espigó per millorar la protecció de la infraestructura, reduir l’agitació interior i evitar l’afectació a les embarcacions amarrades al port
  • El dic es prolongarà 100 metres, una obra que requerirà la col·locació d’unes 150.000 tones d’escullera, transportades amb camions
  • Els camions d’obra no circularan entre el 14 i el 23 d’agost, quan se celebra la Festa Major de les Cases d’Alcanar, gràcies a un acord entre Ports de la Generalitat i l’Ajuntament d’Alcanar
  • El projecte és fruit d’uns estudis fets a la Universitat d’A Corunya que ha d’evitar la vulnerabilitat del port davant dels temporals

 

L’empresa pública Ports de la Generalitat ha començat aquest mes de juliol els treballs previs del projecte de prolongació del dic de recer del port de les Cases d’Alcanar, una vegada s’ha disposat dels informes favorables dels organismes implicats per poder iniciar l’actuació. “Aquesta és una obra estratègica per garantir la seguretat i el futur del port de les Cases d’Alcanar davant l’impacte creixent dels temporals”, ha assegurat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda.

Els treballs han començat amb inspeccions mediambientals, prospeccions subaquàtiques arqueològiques, col·locació de casetes d’obra i tancat perimetral de la zona. Un cop fetes aquestes tasques, es preveu iniciar, a finals de juliol, l’obra per prolongar el dic de recer amb la col·locació de pedra d’escullera. “La prolongació del dic de recer és una actuació clau per al futur del port de les Cases d’Alcanar. Millora la seguretat de les instal·lacions, reforça l’activitat pesquera i nàutica i prepara aquesta infraestructura per afrontar amb més garanties els reptes derivats del canvi climàtic”, ha subratllat Paneque.

Aquesta és una obra marítima, que es fa dins del mar, i per evitar interferències climatològiques, l’obra s’ha d’executar els mesos que no hi ha temporals, com es fa en aquestes obres marítimes, motiu pel qual s’executa ara. “Adaptar les infraestructures portuàries als efectes del canvi climàtic és una prioritat del Govern. Hem de garantir que els nostres ports continuïn sent operatius i segurs en un context de temporals cada vegada més intensos”, ha destacat la consellera. El projecte suposa una inversió de 4,5 milions d’euros, IVA inclòs, i té un termini d’execució de 8 mesos.

El pas de camions d’obra s’aturarà per a les Festes de les Cases d’Alcanar

Després dels treballs previs, es començaran a portar les peces de pedra d’escullera amb camions. Aquesta escullera s’ha de col·locar al dic de recer per prolongar la infraestructura en 100 metres longitudinals. Per fer aquest perllongament del dic de recer i per construir un petit espigó a l’extrem de la infraestructura, es necessitaran 150.000 tones d’escullera. Aquestes peces d’escullera es transportaran en dies laborables fins al port amb camions.

 Ports de la Generalitat i l’Ajuntament d’Alcanar han acordat un calendari per aturar el pas de camions del 14 al 23 d’agost, coincidint amb la Festes de les Cases d’Alcanar, perquè els veïns i les veïnes puguin gaudir de les seves festes sense interferències de les obres. A més, les dues administracions estan treballant i treballaran conjuntament per evitar que les obres alterin el mínim possible el dia a dia de la ciutadania.

Millorar la protecció de la infraestructura

Les obres de prolongació del dic de recer i la construcció d’un espigó antireflector interior han de millorar la protecció de la infraestructura, reduint l’agitació interior i evitant que els forts onatges dels temporals sobrepassin el contradic del port que afecten les embarcacions amarrades a la dàrsena interior.

Aquesta actuació és fruit dels estudis fets a la Universitat d’A Corunya, finalitzats el 2020, amb l’objectiu de buscar una solució als problemes d’onatge i ultrapassaments que pateix el port. Per fer aquests estudis es va crear una maqueta a escala del port de les Cases d’Alcanar. La maqueta es va col·locar en una piscina d’assaig on es va sotmetre a diferents onatges, simulant diferents estats del mar, amb els quals es va comprovar quina era la millor solució per a reduir els nivells d’agitació de l’aigua interior del port durant els temporals de llevant, situació que impedeix el desenvolupament normal de les activitats. Els resultats de les proves realitzades van concloure que la millor solució era la prolongació del dic de recer i la construcció d’un espigó antireflector al final del dic, per evitar els ultrapassaments en la dàrsena interior i reduir l’agitació interior.

Un port vulnerable als temporals

El port de les Cases d’Alcanar és l’únic port de la costa catalana que té orientada la bocana cap al nord-est. Aquesta orientació fa que el port sigui més vulnerable als temporals de llevant, que provoquen problemes d’agitació interior i acaben afectant les instal·lacions portuàries i les activitats pesquera i nàutica que s’hi desenvolupen. El Govern, a través de Ports de la Generalitat, ha buscat la millor solució per resoldre la situació de vulnerabilitat que pateix el port quan hi ha forts temporals.

Per a més informació

https://ports.gencat.cat/

 

Curs Bones Pràctiques
Cursos online

Cursos online

Salon Nautico Barcelona_2025

¡SUBSCRIU-TE A LA NEWSLETTER!

He llegit i accepto la política de protecció de dades

Resum de privacitat

Aquest lloc web utilitza cookies per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les cookies s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.